第1章 総則

〈名称〉
第1条 本会は兵庫県立芦屋国際中等教育学校PTAと称する。本会の事務所は兵庫県立芦屋国際中等教育学校内に置く。

〈目的〉
第2条 本会は、家庭と学校の連絡を密にして、家庭と学校と社会における生徒の幸福な成長を図ることを目的とする社会教育団体であり、特定の宗教や政党の色彩及び営利を目的としない。

〈活動方針〉
第3条 本会の目的を達成するために、次の方針により活動を行う。     
(1) 学校教育の目的を達成するため、学校の事業に対して協力する。
(2) 家庭や地域社会における生徒の健全育成の充実を図る。
(3) 生徒の健全育成を図るため、保護者、教職員のための研修活動を行う。

第2章 組織

〈会員〉
第4条 本会の会員は、本校に在籍する生徒の保護者ならびに本校に勤務する教職員とする。
2 この会へは自由意志で入会し、また退会できる。
3 この会の入会希望者は、入会届を提出する。
4 この会の退会は下記のとおりとする。
イ)自動退会:子の卒業、転校または転勤校の移動によって会員資格を失うものは会員資格の消滅をもって自動退会となる。
ロ)任意退会:自由意志によって退会するものは退会届を提出する。

〈機関〉
第5条 本会に次の機関を置く。
(1) 総会
(2) 運営委員会
(3) 本部役員会
(4) 学年委員会
(5) 広報委員会
(6) 文化委員会
(7) 予算委員会
(8) 本部役員選考委員会

〈総会〉
第6条 定例総会は本会の最高決議機関であり、毎年1回開催し、本部役員・顧問・総務及び会計監査の決定の承認を得るとともに予算及び決算、その他重要事項を審議する。
2 総会は、委任状を含め、家庭数の3分の1以上をもって成立する。
3 総会の議決権は出席者の過半数をもって認める。
4 規約の改廃は、総会の決議を経て、総会の過半数の承認を得なければならない。
5 臨時総会は会長が必要と認めたとき及び家庭数の過半数の2割以上の要求(趣旨・署名)がある時、会長がこれを招集する。

〈運営委員会・本部役員会・各委員会〉
第7条 運営委員会は、本部役員、顧問、総務及び学年委員をもって構成し、年6回程度開催する。
運営委員会は総会に次ぐ決議機関とし、必要に応じて細則、規定の改廃・制定を定員の過半数の承認をもって行うことができる。
2 本部役員会は、本部役員をもって構成し、年6回程度開催する。ただし、本部役員会には必要に応じて顧問・総務・各委員会委員長等が出席するものとする。
3 学年委員会は、各学年ごとに設置し、各学年の学年委員で構成する。
4 広報委員会は、学年委員からなる広報委員で構成する。
5 文化委員会は、学年委員からなる文化委員で構成する。
6 予算委員会は、本部役員及び総務をもって構成する。ただし、必要に応じて各委員会委員長等が出席するものとする。
7 本部役員選考委員会は、学年委員からなる本部役員選考委員をもって構成する。また、必要に応じて本部役員が出席する。 
8 各委員会には、各委員の互選による正副委員長を置き、必要に応じて随時開催する。ただし、予算委員会の委員長、副委員長は、会長、副会長とする。

第3章 役員等

〈役員〉
第8条 本会の役員は下記の通りとする。
本部役員6名 学年委員24名 顧問(前会長・校長) 総務(教頭・事務長)

〈本部役員〉
第9条 本会の本部役員は下記の通りとする。
会長1名 副会長2名(前期課程1名、後期課程1名) 書記2名 会計1名 

〈委員〉
第10条 本会の委員は下記の通りとする。
学年委員24名(文化委員12名、広報委員12名) 教職員(若干名) 

〈会計監査〉
第11条 会計監査は2名とする。

〈本部役員・学年委員・会計監査の任務〉 
第12条 会長は本会を代表し、会務を総括する。
2 副会長は会長を補佐し、会長に事故あるときはその代理を務める。
3 書記は本会の活動状況を記録し、会員に通知する。
4 会計は本会のすべての収入支出の記録と領収書を保管し、会計簿はいつでも会員の閲覧に供すると共に、必要に応じて会計報告をする。 
5 学年委員は、各学年の懇親会等の企画・運営を行う。
6 学年委員のうち文化委員は、PTAの文化活動等の企画・運営を行う。広報委員は、PTA通信の発行等による広報活動を行う。
7 本部役員選考委員は、次期本部役員及び会計監査の選出に係る事務を行う。
8 会計監査は、本会の会計の監査にあたり、総会において内容を報告する。また、運営委員会及び本部役員会に出席することができる。

〈本部役員・会計監査・委員の選出〉
第13条 本部役員選考委員は、会員のうち生徒の保護者に対して、本部役員への希望調査を実施し本部役員候補者を本部役員選考委員会へ推薦する。
2 前項の規定により本部役員選考委員会に推薦された者の互選により、会長、副会長、書記、会計候補者を選出し、総会において決定する。本部役員選考委員会委員長は会を総括し、総会において選考経過を報告する。
3 会計監査は、本部役員経験者の中から本部役員選考委員会が選出し、総会において承認を得る。
4 学年委員は、学年ごとに4名選出し、4名のうち2名ずつが広報委員・文化委員を担当する。ただし、1年生は学級ごとにそれぞれ2名選出し、それぞれ広報委員・文化委員を担当する。 
5 本部役員選考委員は、1年生から5年次生までの各学年委員の中から1名ずつ選出する。

〈本部役員・委員・会計監査の任期〉
第14条 本部役員・委員・会計監査の任期は、いずれも1年とし、再任を妨げない。
2 本部役員・委員・会計監査に欠員が生じた場合は、運営委員会に一任する。

第4章 会計

〈会計年度〉
第15条 本会の会計年度は、毎年4月1日に始まり翌年3月31日に終わる。

〈会費〉
第16条 会員は会費として毎月500円を納めるものとする。ただし、家庭の事情により納めることのできないものは会長及び顧問の判断により会費の免除を受けることができる。

第17条 本会の経費は会費をもってあてる。

第18条 本会所有の会費は会計がこれを保管し、運営委員会で指定した金融機関に預金する。

第5章 その他

第19条 本会の活動上必要な事項は、運営委員会の決議を経て別に細則を定める。

第20条 本会の活動上必要に応じて、各種委員会を運営委員会の決議を経て設置できる。

附則
〈施行期日〉
1 この規約は平成15年5月より実施する。
(平成17年4月29日改訂)
(平成18年4月29日改訂)
(平成19年4月28日改訂)
(平成21年4月25日改訂)
(平成25年4月27日改訂)
(平成29年4月23日改訂)
(令和2年5月15日改訂)
(令和4年4月23日改訂)

■本部役員・学年委員・会計監査の選出に関する細則

〈役員等の選出に際しての配慮事項〉
第1条 兵庫県立芦屋国際中等教育学校PTA規約第13条に規定する本部役員、学年委員及び会計監査の選出にあたっては、次の事項に配慮し、該当者より辞退届が提出された場合は受理することとする。
(1) 過去2年以内に、本部役員、会計監査、学年委員を経験している。
(2) 次年度に他校の役員が内定している。
(3) その他、本部役員選考委員会がやむを得ない事情があると認められる場合。

附則
〈施行期日〉
1 この規約は平成15年5月より実施する。
(平成18年4月29日改訂)
(令和2年5月15日改訂)

■課外活動に関する細則

本細則は、兵庫県立芦屋国際中等教育学校の生徒による課外活動の活性化を目的として、本校PTAがその予算において、生徒が課外活動に関して大会に参加するために要する旅費(交通費・宿泊費)を補助し、また、課外活動における優秀な成績を称える掲示を出すための費用を支出し、これらの補助・支出にあたり、予算を公平・公正かつ適時に執行するために制定する。

第1条 旅費の補助対象
本細則で旅費の補助対象となる課外活動に関する大会とは、部活動、同好会、その他、ディベート大会など、生徒たちの部活動に準ずる、文化的または体育的活動に関する大会で、以下の条件をすべて満たすものとする。ただし、同好会に関しては、(4)(5)を条件としない。
(1) 学校長が参加を承認したもの  
(2) 県の代表、又はこれに準ずるか、それ以上の資格で参加するもの
(3) 大会が、兵庫県芦屋市・西宮市・宝塚市・伊丹市・尼崎市・神戸市東灘区・神戸市灘区以外の場所で開催されるもの
(4) 学校の教職員が顧問として帯同するもの
(5) 生徒が公平に参加の機会を与えられたもの

第2条 旅費の補助金額
 1大会あたりの旅費の補助金額は以下のとおりとする。なお、(1)(2)の合計金額の上限は、1大会あたり5万円とし、かつ、参加生徒一人当たりの上限を1万円とする。
(1) 参加する生徒全員の交通費の半額
(2) 宿泊を伴う場合は、(1)のほかに参加する生徒全員の宿泊費(税込み)の20%に相当する金額
 前項でいう生徒全員には、大会参加者に加え、顧問たる教職員が帯同するのを適当と判断して、帯同する生徒を含む。
 第1項の交通費は、その算出の起点を兵庫県立芦屋国際中等教育学校とし、学割及び団体割引等の割引を適用できる場合は、それら割引を適用後の金額を基準とする。また、大会主催者等から補助がある場合には、その額を控除した後の金額を基準とする。
 第1項の宿泊費は、大会要項に定めがある場合は、その金額を基準とする。また、大会主催者等から補助がある場合にはその金額を控除した後の金額を基準とする。
 1会計年度において、同一の部、同好会その他の団体に対する旅費の補助金額の上限は5万円とする。

第3条 旅費補助の手続
 旅費の補助は、学校長又は大会に参加する生徒の保護者が補助を申請し、運営委員会が承認した場合に限り、実施する。
 申請から補助対象の大会が開催されるまでの間に、運営委員会が開催されない場合など緊急を要する場合は、前項にかかわらず、会長が本部役員及び会計監査と協議の上、補助を実施するかどうかを決定することができ、この場合、会長は、直後の運営委員会にて、この決定を報告する。  

第4条 掲示
 学校が課外活動における優秀な成績を称える掲示を出す場合に必要な費用を支出する。
 前項による費用の支出対象となる、課外活動における優秀な成績とは、第1条(1)(2)の条件をいずれも満たす場合をいう。
 本条による費用の支出には、運営委員会の承認を要する。ただし、適切な時期に掲示を行うために必要な場合、会長は、本部役員及び会計監査と協議の上、本条による支出をするかどうかを決定することができ、この場合、会長は、直後の運営委員会にて、この決定を報告する。

第5条 財源 
本細則による補助・支出の財源は、原則、部活動および同好会に関する大会・掲示については、課外活動援助費、その他の大会・掲示については、学校行事援助費とする。

附則
〈施行期日〉
1 この規定は平成30年5月より実施する。
(令和2年5月15日改訂)

■兵庫県立芦屋国際中等教育学校PTA弔慰規定

〈弔慰〉
第1条 会員に対する弔慰については次の通りとする。
(1) 在職中の生徒または保護者の死亡 香料10,000円もしくは供花
(2) その他、運営委員会が必要と認めた場合は、運営委員会で審議する。
(3) その他、会長に一任する。

附則
〈施行期日〉
1 この規定は平成15年5月より実施する。
(平成17年4月30日改訂)
(平成22年4月18日改訂) 

■細則 兵庫県立芦屋国際中等教育学校PTAホームページ運用規程

第1条 この規程は、兵庫県立芦屋国際中等教育学校PTAホームページ(以下「ホームページ」という)の運営について定める。

第2条 ホームページは、会員の情報発信を主な目的として開設し、原則として次のものを掲載する。
(1) PTAから会員への連絡
(2) PTA活動や行事の案内
(3) その他、PTAが必要と認めたもの

附則
〈施行期日〉
1 この規定は令和2年5月15日より実施する。
(令和3年4月3日改訂)
(令和4年4月23日改訂)

Provisions of the PTA of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School

Chapter 1. General Terms

(Name and Location)
Article 1. The provisions shall be applied to the Parents and Teachers Association (PTA) of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School (AIS). The office of the PTA shall be placed on the AIS campus.

(Purpose)
Article 2. The PTA shall be a volunteer organization whose purpose shall be to assist with the enrichment of AIS students in their family, school and society while maintaining close communication between family and school. Therefore, the PTA shall not involve itself in any specific political or religious activities.

(Activity Policy)
Article 3.
The PTA shall conduct the following activities in order to achieve the above mentioned purpose.
(1) Cooperate in school activities to accomplish the goal of school education
(2) Promote the steady growth of students and their contribution to their family and the local community.
(3) Organize academic programs for parents/guardians and teachers/staff to help with their responsibility for students’ education and their physical and mental growth.

Chapter 2. Organization

(Membership)
Article 4.
The PTA shall consist of all parents or guardians of AIS students and AIS teachers and staff.
1. 《英訳ボランティア募集》
2.
3.
4.
(i)
(ii)

(Committees)
Article 5.
The PTA shall establish the following meetings and activity groups
(1) General Meeting
(2) Steering Committee
(3) PTA Board Member Committee
(4) Class Representative Group
(5) Public Relations Committee
(6) Event Planning Committee
(7) Budget Group
(8) The Board Member Selection Committee

(General Meeting)
Article 6. The general meeting shall be the highest decision-making body of the PTA, which shall be held oncea year in order to approve the selection of the PTA board members, the advisors, the executie section and the annual budget and to discuss expenditure planning, accounting and other important items.
2. The general meeting shall be established by the participation of more than one third of member households including letters of attorney from absentees.
3. The general meeting shall approve any bill submitted by the majority of the participants.
4. Any decision on alteration or abolishment of the provisions shall be made by the approval of the majority of participants after the resolution in the general meeting.
5. An ad-hoc general meeting can be called by the Chairman when there is a written request with signatures from twenty percent of member households.

(Meeting of the Steering Committee, PTA Board Member Committee, Sub-group Committees)
Article 7.
The meeting of the steering committee shall consist of the PTA board members, the advisors, the executive section and the class representatives; is held about six times a year. It shall be the seconday decision-making body of the PTA and can force enactment, alteration or abolishment of any detailed or additional provision if deemed necessary by the majority of the meeting members.
2. PTA board member committee shall consist of the PTA board members and is held about six times a year. According to items discussed, the advisors, the executive section and the leaders from the public relations and the event planning committees shall be asked to attend the meeting.
3. Class representative groups shall be formed in each grade and consist of all class representatives of each class.
4. Public relations committee shall consist of PR members from each class.
5. Event planning committee shall consist of the event planning members from each class.
6. Budget group shall consist of the PTA board members and the executive section. However, according to items discussed, the leaders from other committees shall be asked to attend the meeting.
7. The PTA board member selection committee shall consist of The PTA board member selection representatives from the class representatives. According to items discussed, the PTA board members shall be asked to attend the meeting.
8. Each committee and sub-group shall place a leader and sub-leader chosen by the members and meetings can be held periodically as needed, except that the leader and sub-leader of the budget group shall be the Chairperson and the Vice-Chairpersons of the PTA respectively.

Chapter 3 Board Members and Representatives

(Officers)
Article 8.
PTA shall consist of the following members
(1) 6 PTA Board Members
(2) 24 Class Representatives
(3) Advisors (Former Chairperson, the Principal)
(4) Executive Section (Vice Principals, Head of the Office)

Article 9. PTA Board Member shall consist of the following posts
(1) 1 Chairperson
(2) 2 Vice-Chairpersons(one from the lower secondary and the other one from the upper secondary course)
(3) 2 Clerks
(4) 1 Accountant

(Committee Members)
Article 10.
This committee shall consist of the following members.
(1) 24 Class representatives (12 Event planning members, 12 PR members)
(2) Teacher/staff representatives (a few, as needed)

(Account Auditors)
Article 11.
2 persons shall be appointed as account auditors.

(Duties of PTA Board Members, Class Representatives and Account Auditors)
Article 12. The Chairperson shall represent the PTA as a whole and summarize its affairs.
2. Two Vice-Chairpersons shall assist the Chairperson and become his/her substitute in case of his/her absence.
3. The Clerk shall record all the PTA activities, report to its members.
4. The Accountant shall record all the revenues and expenditures made in the name of the PTA and store all the receipts received. The accountant has to make the accounting book always available for member’s viewing and make a fiscal report upon request.
5. Class representatives shall plan and organize get-togethers, meetings, etc. within each grade.
6. Event planning members of the class representatives shall plan and organize workshops for the PTA.PR members shall conduct publication activities such as publicizing PTA newsletters.
7. The PTA board member selection representatives shall select the new PTA board members and the Account Auditors.
8. Accountant auditors shall conduct the inspection of the accounting book and report the result at the general meeting. They can attend the steering committee and PTA board member committee.

(Selection Procedure for PTA Bard Members, Account Auditors and Committee Members )
Article 13. The PTA board member selection representatives shall conduct surveys of candidacy for the PTA board members for next school year among all PTA members and recommend the candidates to the PTA board member selection committee.
2. By member voting, the positions of the Chairperson, two Vice-Chairpersons, the Clerk and the Accountant shall be chosen. They shall be subject to the approval of the general meeting. The leader of the PTA board member selection committee shall summarize the process and report it in the general meeting.
3. The accounting auditor is elected from among experienced PTA board members, who were involved with PTA, by the executive committee, who shall also be approved in the general meeting.
4. 4 class representatives shall be chosen from each grade; 2 for the PR Member and the other 2 for the event planning members. The 1st grader should choose two members from each class, one for PR and the other for event planning.
5. The PTA board member selection representatives shall be chosen, one from the class representatives of each grade (1st grade to 5th grade).

(Term for the PTA Board Member, Committee Members and Account Auditors)
Article 14.
The term of the PTA board members, the committee members and the Accountant Auditors shall be one year, and their reappointment in the subsequent school years shall be allowed.
2. The handling of member vacancies shall be left to the discretion of the steering committee.

Chapter 4 Accounting

(Accounting Year)
Article 15. The accounting year of the PTA shall start on April 1 and end on March 31 of the next year.

(Membership Fee)
Article 16.
The membership fee shall be 500 yen per month. Households which are unable to pay the feebecause of financial reasons can be exempt from the payment at the discretion of the Chairpersonand the Advisors.

Article 17. All the expenditures shall be made from the membership fee revenue.

Article 18. The Accountant shall have the responsibility of safekeeping the collected membership fees and

Chapter 5 Miscellaneous

Article 19. For items not specified in the provisions but needed for PTA activities, separate detailedprovisions shall be enacted by the approval of the Meeting of the Working Committee.

Article 20. Additional groups not specified in the provisions can be established by the approval of the Meeting of the Working Committee according to the necessity of PTA activities.

Supplementary Provisions
(Enforcement Date)
Article 1. The provisions shall be enforced from May 2003.
(Revised on April 29, 2005)
(Revised on April 29, 2006)
(Revised on April 28, 2007)
(Revised on April 25, 2009)
(Revised on April 27, 2013)
(Revised on April 23, 2017)
(Revised on May 15, 2020)
(Revised on April 23, 2022)

Reference:Old Article 12.
3. The Election Board shall select the Accountant Auditors among the Officers and the Class Committee Representatives and the Sub-group members who were involved with the PTA in the previous school year. They shall be subject to the approval of the General Meeting.

Detailed Provisions on the Selection of the PTA Board Members, the Class Representatives and the Account Auditors
(Considerations on the selection of members)
Article 1. Upon the selection of PTA board members, class representatives and account auditors specified in Article 13 of the Provisions of PTA of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School, withdrawal of nomination requests can be accepted from those who meet the following conditions.
(1) Have experience as a PTA board member, class representative or account auditor in the past two years on the PTA of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School.
(2) Are appointed as an officer of another school’s PTA
(3) Otherwise have a circumstance which inevitably excludes them, recognized by the PTA board member selection committee.

Supplementary Provisions
(Enforcement Date)
Article 1. The provisions shall be enforced from May 2003.
(revised on April 29, 2006)
(revised on May 15, 2020)

Detailed Provisions on the Club Activities
These detailed provisions are set to support the club activities of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School.
PTA uses its budget to support the travel expenses (transportation & accommodation) for students to join competitions.
It also use its expenses to create banners or other ways to post those students’ achievements. PTA will set these provisions touse the budget equally and fairly when it is necessary to support students.

Article 1. Travel Subsidy Criteria
Competitions that are eligible for the travel subsidy must be related to school club activities, debate competitions,
or any competition that are related to fine arts or sports activities that meet all of the following criteria.
However, (4) and (5) can be excluded for school club activities.
(1) Any competition that the principal approved to join
(2) Any competition that the student is enrolled as a prefectural representative, or equivalent to the level or above.
(3) Any competitions that are held outside of Ashiya, Nishinomiya, Takarazuka, Itami, Amagasaki, Higashi Nada-ku (Kobe) or Nada-ku (Kobe)
(4) Any competition that a teacher accompanies the students as a coach / advisor
(5) Any competition that is open to any student to join

Article 2. The Amount of Travel Subsidy

  1. The amount of the travel subsidy shall be specified as follows:
    *The limit of the total amount of (1) and (2) below is 50,000 yen per competition, the limit per student is 10,000 yen.
    (1) Half of the transportation fee of all students.
    (2) Besides the (1) discussed above, 20% (including sales tax) of the total accommodation fee of all students, when accommodation is necessary.
  2. All students means that not only students who are enrolled in the competition, but also the students(hereafter: “escort students”) who go to the competition along with the enrolled students. The escort students must be approved by teachers.
  3. Details of transportation fee on the Article 1: The transportation fee must be calculated from the Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School. The cost of transportation will be calculated with student / group discount when it is applicable. When some of the transportation fee is provided by the competition organizer, the amount will be deducted from the total.
  4. Details of accommodation fee on the Article 1: When accommodation fee is set by a competition guideline, the set amount shall be used for subsidy calculation. When some of the accommodation fee is provided by the competition organizer, the amount will be deducted from the total.
  5. The limit of the travel subsidy per club is 50,000 yen per fiscal year.

Article 3. Travel Subsidy Process

  1. The travel subsidy must be applied by the principal or the guardians of the students. The subsidy is paid when application is approved by the Steering Committee.
  2. When no Steering Committee meeting is set between the time an application is submitted and the day of the competition, or if a speedy process is required, the Chairperson can discuss with the PTA board members and auditors for a decision for subsidy. The Chairperson has to report the decision at the next Steering Committee.

Article 4. Posters / Banners

  1. The budget will be used to post excellent achievements of students on club activities.
  2. Excellent club activity achievements that are applicable for the subsidy means anything that fulfills (1) &(2) on the Article 1 as written.
  3. The Steering Committee must approve the subsidy expenses. However, the Chairperson can discuss with the PTA board members and auditors for a decision when a speedy process is needed to post a student achievement in the right time. The Chairperson has to report the decision at the next Steering Committee.

Article 5. Financial Resource

The financial resource for the subsidy discussed on these provisions is for school club activities. Posters and banners are from the club activity support fee, and any other competitions and posting are from the school event support fee.

Supplementary Provisions
(Enforcement Date)
1 The provisions shall be enforced from May 2018.
(revised on May 15, 2020)

Provisions of Condolence Money from PTA of Hyogo Prefectural Ashiya International SecondarySchool
(Condolence Money)
Article 1. The amount of condolence money for PTA members shall be specified as follows:
(1) Cash of 10,000 yen and one floral tribute in case a student or his/her parent or guardian dies
(2) The Meeting of the Working Committee shall otherwise decide the amount it recognizes as necessary.
(3) Additional condolence can be made at the discretion of the Chairperson.

Supplementary Provisions
(Enforcement Date)
1 The provisions shall be enforced from May 2003.
(revised on April 29, 2005)
(revised on April 18, 2010)

Detailed Provisions on PTA Website of Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School
Article 1. This regulations are for the Hyogo Prefectural Ashiya International Secondary School PTA website (hereafter”website”).
Article 2. The website is established to mainly inform PTA members based on the items below:
(1) To share information from PTA to PTA members
(2) To introduce and invite for PTA activities and events
(3) Any other information PTA approved for sharing

Supplementary Provisions
(Endorsement Date)
The provisions shall be enforced from May 15, 2020.
(revised on April 3, 2021)
(revised on April 23, 2022)

※This document is translated by PTA volunteers.